Dagens girls & dagens fråga.


Min dagens blev ett hastverk på morgon: bluse Custommade, trench H&M, jeans Diesel och skor Converse. Johanna har på sig söt ny topp från H&M, jeans-tights H&M och skor Pom D`api.

Så här såg vi ut då vi trillade in genom dörren här hemma runt kl.17.20. Ja, det blev sen hämtning idag, det var bara Johanna och en till som var kvar på barnehagen då jag kom dit runt 16.40 och då satt hon klar med ryggsäcken på. Gör man så på era dagis också? Alltså att man gör barnet klart för hemgång om föräldrarna inte har kommit 20 min före dagiset stänger? Jag önskar att de fick leka istället för att sitta och vänta...

Hur som helst: när vi kom hem somnade J sött ganska fort för de har fått en vattenskada på dagiset = de är ute heeela dagen = J blir extra tröttis. Och vem hade inte blivit det av 8 timmar utelek? ;)


Igår höll jag på att ramla i rulltrappan då jag fick se dessa stora reklam-plakater så idag tog jag med mig kameran så att jag kunde fota och visa er.


Det är Ari Behn som gör reklam för MQ som har premiär i Oslo på fredag. Men alltså ... är det OK att han ställer upp på en sån annonskampanj? Vad tycker du? DET är dagens fråga ! :)

Själv har jag också varit ute en del idag i det vackra vädret då jag sprungit mellan PR-byråer och butiker och plockat till styling. Det är JUL överallt nu och jag fick min första jul-goodiebag idag. Ho, ho !


Kommentarer
Postat av: Ulrica

Jag är förskolechef på en privat förskola i sverige och hos oss har vi ibland barnen "klara" om de går precis vid stängningsdags och personalen har bråttom. Naturligtvis skall de få leka, eller att man ger föräldrarna chansen att hämta sitt barn i lugn och ro när det är såpass långt till stängningsdags som tjugo minuter. Appropå Ari Behn antar jag att det är ok att ställa upp på en sådan kampanj eftersom han är privatperson och inte har någon kunglig titel osv, antar att han skall försörja sig oxå ;-)

Vad kul med julstyling, tiden springer iväg och snart är det JUL :-)

Kram Ulrica

Postat av: Åsa

Absolut inte 20 minuter innan, då skulle jag tänka att barnet känner sig oönskat på något sätt. Men några minuter innan är väl bara bra, så att föräldrarna kan gå direkt och slippa klä på och leta kläder osv.

2010-09-15 @ 19:58:39
URL: http://www.sannasmamma.blogspot.com
Postat av: Unni

Nei jeg synes ikke det er ok at de "klargjør" barna når det enda er 20 minutter til de stenger! Verken for foreldrene eller barna. Man gir foreldrene dårlig samvittighet (til tross for at de ikke har stengt enda) og ikke minst sender de feil signaler til barna. De skal selvfølgelig få leke til mamma eller pappa henter. Kanskje føler de seg utilpass når de må sitte sånn også. Jeg ville sagt ifra i barnehagen hvis jeg var deg. Klem Unni

2010-09-15 @ 19:58:42
Postat av: Lena Helmersson

Hej Fina du!

Jag antar att du fick en liten känning av dåligt samvete då du hämtade ditt hjärta idag och hon satt färdig med 20 minuter kvar till stängning... skulle jag ha känt i alla fall. På förskolan där jag jobbar stänger vi ute, vilket betyder att alla barn är ute och leker på gården tillsammans med oss pedagoger. På sätt och vis är ju barnen klara genom att de har sina ytterkläder på sig, men de är i full lek i olika aktivieter på gården. Det fungerar väldigt bra och barnen får en härlig stund utomhus på eftermiddagen och är härligt hungriga lagom till middagen hemma, dessutom är det uppskattat av både föräldrar och oss pedagoger som arbetar. Frisk luft mår vi alla bra av och minskar sjukdomar.



Vad fina ni är!

Kram,

Lena i Uppsala

2010-09-15 @ 20:03:51
Postat av: Marita

Känner nog som du att det inte är riktigt ok att de klär på barnen och låter dem bara vänta, barn har ju liksom ingen tidsuppfattning...så för dem kan 20 min vara väldigt lång tid!



Angående Ari tycker jag att han verkar vara väldigt speciell så jag blir inte så förvånad att det är just han som är med. Men ok....nja det känns nog lite märkligt..

2010-09-15 @ 20:06:13
URL: http://mafimo.blogg.se/
Postat av: Johanna

Men om du har synpunkter å detta så bör du ju ta det med personalen på dagiset. Eller?

Men visst... Det hade ju vart "mer ok" om de var ute och lekte, för då var hon ju redan klar. Men efter vad jag förstod på ditt inlägg så var hon inne, även om de art ute hela dagen... ?



Ang Ari, nu är ju jag inte insatt i hans liv, men varför skulle det vara fel att ställa upp på den annonsen?

2010-09-15 @ 20:07:41
Postat av: Ellinor

haft en bra dag? :)



Kika gärna in och lämna en fråga i frågestunden!:)

2010-09-15 @ 20:18:29
URL: http://eelleeenhh.blogg.se/
Postat av: Anette

Ikke 20 min før. Men er det sånn at dere skal være i barnehagen 15 min før barnehagen stenger?

Da kan jeg i skjønne det.



Fin blogg!

2010-09-15 @ 20:27:53
Postat av: Anette

Men en ting: nå har du tidligere vist bilder fra Johannas barnehage, med bilder av de ansatte. Det er ikke vanskelig å skjønne hvilken barnehage dette er.



Jeg jobber i en av nabobarnehagene. Jeg synes det er ganske dårlig gjort av deg å "henge ut" barnehagen på denne måten.

2010-09-15 @ 20:29:22
Postat av: A House With A View

Jag skulle inte vara bekväm i att min lilltjej satt med väskan på och bara väntade på mig på dagiset...



Ang. din fråga om Ari, njeej... tycker inte det är lämpligt! Jag tycker att en kunglighet bör ägna sig åt uppgifter som är allt annat än yta och affärer, mer åt vad som gynnar befolkningen och miljön! Det känns inte riktigt seriöst att han deltar i sådan reklam... Men jag har för övrigt ingenting emot honom som person!



Stoor kramiz aka

2010-09-15 @ 20:30:18
Postat av: Anna Karin

Självklart ska barnen inte vara färdiga och vänta på sina föräldrar oavsett stängningstid. Förskolan är till för barnen och ingenting annat.Berätta för personalen hur du känner.

2010-09-15 @ 20:42:03
Postat av: Lotta, mamma till Alicia, Oliver och ängeln Philip

Nu har vi inte behov av att ha Oliver på dagis tills de stänger, men på dagis har de öppet tills det sista barnet blir hämtat. Det är inte så att de stänger 17.00 och då ställer man barnet utanför så att säga. Vad som helst kan ju hända som gör att man blir försenad och då måste man ju veta att barnen är trygga på dagis. BU för detta tycker jag... vad gör 5 minuter hit eller dit? Visst vill alla hem, men det är ju inte så att samma fröken stänger ALLA dagar, det är ju ge och ta som gäller, eller?



Såg annonsen i någon tidning häromdagen och var tvungen att bläddra tillbaka och verkligen kolla att det var han! Tycker det är rätt på ett sätt, men samtidigt så tycker jag att det är att sjunka lite när man som författar och make till prinsessan Märta-Louise ställer upp som klädpelare för MQ. Nej röstar jag.



Hoppas att du får en bra kväll utan tårar ;) KRAM

2010-09-15 @ 20:42:39
URL: http://lottasworld.blogg.se/
Postat av: Merete

Hei!

Har du spurt din datter om hva hun syntes?

2010-09-15 @ 21:53:00
Postat av: Sara

MQ øppnade idag:)...var innom og de fanns mkt att valja pÅ:)

2010-09-15 @ 22:09:23
Postat av: Malin

Hej! Tack för en mkt inspirerande blogg, framförallt då du visar inredning:) Angående förskolan så undrar jag om J hade ngn sluttid som du skulle hämta på? I Sverige är barnen på förskolan då föräldrarna arbetar och varje barn har ett schema så vi vet när barnen blir hämtade (jag jobbar på förskola).

2010-09-15 @ 22:09:39
Postat av: E-B

Jag tycker inte de är ok, att ha barnen färdiga och sitta och vänta. Hojja. Herregud, de är bara att säga till personalen. Och inte passande med Ari som reklampelare, behöver han pengar....

2010-09-15 @ 22:12:44
Postat av: Mirva ♥ m. sönerna -04 & -05

God morgon!



Nej, absolut inte! Jag har aldrig varit med om att barnen skulle sitta och vänta m. ryggsäck på. Fast Johanna kanske ville det? Hör med personalen tycker jag! Vår minsta son (som går på dagis ett år till) leker alltid in i sista sekunden = dvs. även när jag kommer innanför grinden...så det är alltid jag (eller pappa) som får "avbryta" hans pågående lek.



KRAM!

2010-09-16 @ 05:48:30
Postat av: ida

..jag tycker att Ari är en størtskøn "prins"... lite mer sånt till sveriges kungahus och lite mindre vattenkammad stelhet..tack =)

2010-09-16 @ 07:37:56
URL: http://mittomina.devote.se
Postat av: nettan

jag jobbar själv på "dagis" och där brukar vi ha barnen klädda till den tiden då de ska gå hem, så föräldrarna inte behöver slita med det... då blir det förstås tråkigt när föräldrar inte kan passa tiden !!!! kanske lär sej barnen att tider är till för att passas eller att tider inte har någon betydelse beroende på när föräldern behagar dyka upp !!

2010-09-16 @ 08:06:08
Postat av: S

Jag tycker nog inte du ska hänga ut Johannas dagis på det viset som du gör. Prata med dem om du upplever det som ett problem i stället. Deras rutiner är ju deras (och er) sak. Väldigt många som läser din blogg som påverkas av det du skriver. Tänk dig för! Jag skulle inte vilja vara den ansvariga fröken när du slänger ur dig saker, det fanns säkert en förklaring till att Johanna satt där med ryggsäcken på sig? Kanske trodde de att du skulle kommit tidigare? Eller så kanske Johanna ville förbereda sig? På vår förskola förbereder vi alltid barnen innan det är hämtning just för att de inte ska bli upprörda när föräldrarna rätt som det är står där.

2010-09-16 @ 08:24:03
Postat av: Linda

Jeg er aldri en av de siste som henter, så jeg har ikke opplevd at sønnen min er påkledd. Jeg synes det ikke hørtes greit ut, hverken for barn eller foreldre. 20 minutter er da ikke rett før det stenger heller, men jeg ville nok spurt bhg om det var en grunn til det.

2010-09-16 @ 10:07:03
Postat av: Charlotte

S: Haha, vadå "hänger ut"...hon berättar hur rutinerna ser ut på J's dagis o frågar vad vi tycker...dessutom, vilken bloggläsare vet vem J's dagisfröken är och vilket dagis hon går på? AS hänger väl inte ut ngn, för att hänga ut ngn ska namn eller liknande skrivas...



Jag tycker det var väl lång tid att sitta o vänta, på vårt dagis så hämtar man sista är barnet ofta påklätt och ute och leker, men inte sitter de med ryggsäcken på ryggen o väntar... Och 20minuter är ju ganska lång tid för en liten tjej att bara sitta still... Dåligt tycker jag! Ta upp det med personalen, de kanske inte ens tänkt på det så som du gör så kanske de ändrar sig! Kram!

2010-09-16 @ 10:39:41
Postat av: S

Charlotte: Hon har ju visat både bilder innefrån Johannas dagis och utifrån, bilder samt namn på personal.. Misstänker att flera av dem läser bloggen. Det är väl att hänga ut deras rutiner? Menar bara att det säkert fanns en förklaring och att hon borde fråga personalen om dem? Det hade jag velat att någon gjorde om de var obekväma med de rutiner vi har på vårt, istället för att skriva ut det på nätet.

2010-09-16 @ 11:03:17
Postat av: Rebecca

Ari! Jag tycker det är pos att han gör reklam för ett "vanligt" märke som är hyfsat billigt! Och inte väljer de märkes plagg som vanliga arbetare bara kan titta på tex på din blogg. Naturligtvis är det upp till alla var man handlar... Jag vet att du handlar på hm med;-)Jag handlar själv alldeles för dyra, men oftast är de snyggast!

2010-09-16 @ 11:05:33
Postat av: Mickan

Nej, 20 min innan låter inte alls klokt :( Hoppas det inte är så jämt utan mer var en engångsgrej, annars skulle jag nog ta upp det med personalen!!



Mycket fint i din blogg :) Johanna är så söt!

2010-09-16 @ 12:43:41
Postat av: Anna

Jobbar själv på förskola i sverige och det skulle aldrig komma på frågan att jag klädde på ett barn och barnet fick sitta och vänta!

Barn kan ju inte hjälpa om föräldrarna är sena!

Inte ens om föräldrar kommer efter stängningstid skulle jag klä på barnet!

Barnet kan känna sig kränkt och känna att de får ta skuld å sina föräldrars vägnar...

Säg till på förskolan att det inte är ok, du måste ju veta att ditt barn har det bra när du jobbar så du kan slappna av på jobbet. Inte känna stress för att du måste hämta, framför allt inte innan förskolan stänger!!!

Hälsningar Anna

2010-09-17 @ 08:58:03
Postat av: Johanna

Jag har extrajobbat lite på ett fritidshem här i Uppsala i några år men man klär ej på barnen före det stänger. Har t.ex. en förälder ej ringt och meddelat att de är sena brukar jag låta dem klä på sig då det stänger (i detta fall klockan 17). För då antar jag att föräldern dyker upp när som helst (vilket de alltid gör). Meddelas det att det är en försening är man kvar och gör något tills föräldern kommer!

2010-09-17 @ 12:47:27
URL: http://passionforpoison.blogg.se/
Postat av: malin

Halkade in på din blogg,

Gillar verkligen inredningen i hallen (det man ser)



:)

2010-09-18 @ 19:57:48
URL: http://kilkkim.blogg.se/
Postat av: Malin

älskar ditt hår, dina kläder hela alltet! bor också i Oslo så super kul att läsa om allt du skriver :)

2010-09-18 @ 20:42:42
URL: http://santozz.blogg.se/
Postat av: charlotte ahlfont

jobbar på förskola i sverige,vi gör aldrig så inte ens om föräldern kommer efter stängning,oproffsigt tycker jag, men det kanske fanns en orsak, en personal som själv skulle hämta sitt barn på en annan förskola. det är ju bra om föräldern ringer och talar om om man hämter senare än vanligt.

2010-09-19 @ 18:26:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen
RSS 0.91