Status & köks-inspirasjon.


Interiör inspirasjon från
CarMoebel.

Jag har precis lyxat till dagen med min favorit-rätt:  räkpasta med curry + ett glas vitt och min lilla darling somnade på väg hem från dagis och är helt omöjlig att väcka så jag tror nästan att hon sover för natten? Men man vet aldrig, hon kanske bara tar en power-nap


Sånna här fina klypor ska jag gå raka vägen till butiken och shoppa i morgon för SOM jag saknat något snyggt att klämma igen mjöl, välling, godis etc påsar med. Dessa blir man ju glad av ! :) (de kommer från RICE).


Åh vad fint med salladen i hjärt-formade skålar! så vill jag också duka. (skålarna kommer från Nordal).

Nu ska jag fortsätta med mitt hemma-fixande. Jag undrar hur många tvätt-maskiner jag kört sedan vi kom hem från Luleå? 48 kanske? ;)  Önskar dig en TREVLIG kväll!  Och du - om du sitter på ett recept på en god köttfärspaj så får du gärna ge mig det.  Men som ni vet så är jag inte så glad i att laga mat så jag välkomnar så enkla recept som möjligt tack! ;)


Kommentarer
Postat av: Johanna

Fin-fint!!! :-)

Postat av: Sandra

Gör en pajdeg som innehåller bakpulver, så blir den fluffigare och godare, sen gör du en köttfärssås, dock med mindre vätska i och lägger i pajskalet. Blanda creme freish med riven ost och täck köttfärsen med. Superenkelt och gott.

2010-08-04 @ 19:34:32
Postat av: Mirva ♥

Hej Anna-Stina!



Tack för den RICE inspirationen! Ska satsa på tallrikarna, skålarna & klämmorna. Älskar RICE! :)



((( KRAM )))

2010-08-04 @ 19:38:42
Postat av: Sofia

Gör en vanlig pajdeg på mjöl, smör och vatten. Stek köttfärs som du gör när du gör tacos, alltså med tacokrydda på köttfärsen. Lägg köttfärsen i det förgräddade pajskalet och stö över lite ost. Servera med en god sallad och creme freish. Super gott och det går megasnabbt!

Lycka till!

2010-08-04 @ 19:40:55
URL: http://sofiagranstrands.blogg.se/
Postat av: Therese

Lekkert!! Digger virkelig bloggen og stilen din;)

Klem

2010-08-04 @ 19:54:17
Postat av: Hanna

snygga klämmor=D

2010-08-04 @ 19:54:51
URL: http://hannazlife.blogg.se/
Postat av: Milla

Den hjärtskålen var ju det finaste jag sett i skål väg!! :) vet du om man kan köpa den nånstans el på nätet? hittar inget me nordal på nätet :( mkt tacksam för svar!

kram

2010-08-04 @ 20:00:38
Postat av: Lotta, mamma till Alicia, Oliver och ängeln Philip

Klämmorna! Åh tack snälla för det. Finns ju INGET snyggt (eller fult för den delen) att enkelt klämma ihop förpackningar i skafferiet. Ska genast googla fram ett inköpsställe.

Och du, paj, köp färdig filodeg, bryn färs, häll i taco krydda. Skiva tomater, blanda ägg och mjölk och ost och häll över, grädda! Mmmm. KRAM

2010-08-04 @ 20:20:01
URL: http://lottasworld.blogg.se/
Postat av: Suzanne

Kolla in kryddburken.se, massor av bra recept. Gjorde tacopaj igår- hur lätt som helst! Lycka till!



/Suzanne

2010-08-04 @ 20:55:28
Postat av: Sofie

Åh, jag har ett jättegott o enkelt recept som jag fått av mamma! Jag mailar dig :-)

2010-08-04 @ 21:34:49
Postat av: Daniela

Vilken jättesöt rosa hjärtskål! Alla tallrikarna var fina förresten. :)

2010-08-04 @ 21:43:50
URL: http://www.pavargata.blogspot.com
Postat av: Åsa

Brukar utesluta ägg/mjölkstanning och ist använda 3 dl creme fraiche,2 hackade tomater,lite majonäs samt hackad lök.Häll detta över en valfri pajfyllning.....supergott och snabblagat!

2010-08-04 @ 22:22:22
Postat av: Mirva ♥

Hej igen Anna-Stina!



Jag älskar en matblogg på nätet och hennes tacopaj är himmelsk god!



http://ensidamedmat.blogg.se/2009/october/otroligt-god-tacopaj.html#comment



KRAM Mirva

2010-08-04 @ 22:49:48
Postat av: Elisabeth

Så fine klypene i fra Rice er, de må jeg kjøpe!

Hvor i Oslo får man kjøpt de?

Den sorte t-shirten du hadde på deg ifra Acne i går var kjempekul, -du har så god smak! Takk for alle gode tips du deler med oss blogglesere!-)

2010-08-05 @ 00:03:01
Postat av: Johanna

Pajdeg: 3 dl dinkelmjöl

2 tsk bakpulver

100 gram smör

1 ägg



Fyllning:

500 gram nötfärs

100 gram champinjoner

En halv röd lök

En grön paprika



Äggstanning:

4 ägg

2 dl mjölk

1 dl grädde

2 dl lagrad, riven ost



Kryddor: oregano, salt, vit&svartpeppar, chili eller paprikapulver(valfritt)



Ugn: 200 grader(varmluft 180)



1. Låt smöret bli rumstempererat innan du knådar ihop det med mjöl och bakpulver. Kläck i ägget och arbeta till en smidig deg(går bäst för hand!!!!) Krydda med salt och lite vitpeppar & chili eller paprikapulver. Ställ in i kylen medans du börjar med fyllningen.



2. Stek svampen tills vätskan har försvunnit, ha i färsen och bryn den, kasta i löken och paprikan och låt de svettas lite. Krydda med salt&peppar.



3. Vispa ihop ingredienserna till äggstanningen.



4. Häll i fyllningen i pajskalet och häll på äggstanningen, se till att osten hamnar jämt över formen. Krydda på med lite oregano efter smak.



5. Släng in hela godheten i ugnen i 35 minuter. Låt stå i ca fem minuter innan du hugger i!



Den här pajen har jag modifierat fram efter många testversioner. NU blev den bra!!! :-) Smaklig spis!

2010-08-05 @ 06:51:06
URL: http://freyla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen
RSS 0.91