Thai familj på väg till Zoo..!

168397-2363
Bilen ni ser hade precis parkerat, de står inte upp på "flaket" när de kör. Jo, barnen står ofta och lutar sig mot "taket", men alla andra sitter ner.

Phuket kl. 23.00, torsdag kväll.

Lördagens "barnensdag" bidrog till att det var helt crazy mycket folk på "Phuket Zoo"och att alla Thai kom dit med HELA familjen. Och då menar jag verkligen hela. Allt från de yngsta till de äldsta.

När vi skulle därifrån promenerade vi längst vägen och då kom det hur många familjer som helst åkande i bilar precis så som den ni ser på bilden. Här ser ni en baby i knä i framsätet och resten av familjen på "flaket".  De sitter lätt upp emot ca 15 personer bak i bilarna och det är barn i alla åldrar (från baby och upp..) huller om buller :-)

Om de inte kommer åkande i bilar så som på bilden så kommer de på mopeder / motorcyklar. Då sitter oftast ett litet barn längst fram, sen pappa som kör och sen sitter mamman och håller en liten baby längst bak. Så de flesta åker 4 stycken på mopeden men vi såg lika många som åker 3 eller 5!

Hemma i Sverige & Norge hade självklart detta varit extremt olagligt och vi hade ju typ "dött" om vi såg någon åka runt på det sättet på en moped med sina barn. Men - här i Thailand får man åka runt så ute på "landet", det är bara inne i tex Phuket town som det är olagligt och de får böter av polisen.

Det häftiga med att resa ut i världen - lååångt ifrån Sverige & Norge - är just att uppleva kulturskillnader som dessa tycker jag :-)  Det är som de som bor i plåtskjul precis utanför vår resort... De kommer från Burma och är här för att bygga husen på resorten ( allt är inte klart ännu ) och de bor i plåtskjul som de själva byggt och där bor de tillsammans med hela sina familjer. De har med sig fru, barn, mormor, morfar ja, precis allihopa faktiskt och de bor på typ max 6 kvadratmeter allihopa.  Men de är lika glada & lyckliga ändå! :-)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Sista meningen lite väl naiv, kanske...Jag tror nog att de inte har så mycket val.

2008-01-17 @ 16:57:05
Postat av: Frida

Efter vår långresa lärde man sig en massa om andra kulturer och hur andra männiksor lever och saken är den att de ÄR lyckliga för det som de har, Familjen och gemenskapen är det viktigaste, inte materiella saker. De tar vara på sådant många svenskar glömmer bort, det villl säga varandra. Och jag håller med att en av tjusningarna med att resa är att få uppleva alla kulturskillander!
Kram på er!

2008-01-17 @ 18:06:38
Postat av: Anette

Nja, jag reagerade också på att Anna-stina skrev som hon gjorde "Men de är lika glada & lyckliga ändå! :-)". Vår familj har ute på många långresor, både som backpackers och som familjeresa, och nog har vi förstått att ett leende från den inhemska befolkningen inte nödvändigtvis avslöjar den ekonomiska ångesten de många gånger känner. Alla som passerat en glädjeflicka på en beer bar i Thailand, en kassörska i Thai varuhuset, får ett strålande leende tillbaka när man ler mot dem, men inte ska vi väl inbilla oss om att de är nöjda och "lyckliga" med följande situation: "De har med sig fru, barn, mormor, morfar ja, precis allihopa faktiskt och de bor på typ max 6 kvadratmeter allihopa". Att Thailändarna är vänliga, det vet vi, men många får kämpa hårt för att klara livhanken. Utspritt användande av "ya-baa" i alla samhällsklasser för att klara vardagen (http://www.thailandlife.com/thaiyouth_58.html).

Anna-Stina, det andas faktiskt lite aningslöshet, precis som #1 skrev. Men jag gillar din blogg ändå! Men just det inslaget gav mig lite Marie Antoinette vibbar: "Om folket inte har bröd, kan de ju äta kakor." ;-)

2008-01-17 @ 19:18:49
Postat av: Gittis

Många kvinnor från Thailand söker "lyckan" i Sverige hos svenska män, för att komma ifrån fattigdomen. Jag har träffat många i mitt jobb (soc.tjänsten). De utsätter sig för en hel del för att få en bättre framtid för sina barn. Men otroligt vänliga är de absolut.

2008-01-17 @ 19:46:53
Postat av: Frida

Jo det stämmer absolut så som ni beskriver, jag menade bara på (utryckte mig kanske dumt) att de så många ggr uppskattar det som det faktiskt HAR, dvs. vara friska, ha tak över huvudet, barn, familj osv. Iallafall fick jag den känslan när jag var där (inte bara i Thailand utan hela asien) och av de jag träffade. Sedan har många det jätte svårt, det gar inte ens att föreställa sig. Och VI måste ju hjälpa all så gott vi kan. Och det är många Svenska Män som åker ner till Thailnd för att hitta lyckan(?) i en alldeles för ung tjej och sedan ta med denna unga tjej tillbaka hem. Och alla dessa otäcka västerländska män kan man vara utan när man besöker sydostasien, värst var det i Filipinerna.
Ha en toppen kväll.

2008-01-17 @ 20:23:49
Postat av: Johanna

Frida, det du pratar om har ju inte ett dyft med om vad Anna-Stina skrev om i sin blogg. Även om du har rätt isak, så pratar du om en annan sak. Ha en toppen kväll.

2008-01-17 @ 20:51:21
Postat av: y

Att åka på bilflak/åka moped5 pers + bebis har ingenting med deras kultur att göra utan fattigdom är den största orsaken och att de många gånger inte "vet bättre". Jag vet vad jag snackar om eftersom jag kommer från ett "sådant" land. Jag tycker det är riktigt hemskt och sorgligt att bebisar/barn åker på detta vis.
Ang husbyggarna..jag förstår vad du menar litegrann. Livsglädjen/tacksamheten lyser ofta igenom men glöm inte att det även ingår i deras jobb att vara trevliga mot er. Utan er = ingen mat på bordet.

2008-01-17 @ 20:59:39
Postat av: Havey Istree

Förstör nu inte Gizmolinas rosa världsbild!

2008-01-17 @ 22:12:04
Postat av: Petra Quist

Anna-Stina, ta inte åt dig. Jag tror bara de tetas och retas lite med dig (speciellt sista kommentaren). För er andra, jag tror att jag vet vad hon menade, men jag är säker på att när hon vaknar imorgonbitti och läser om det hon skrev så inser hon att det var lite tanklöst skrivet. Puss på dig gumman!

2008-01-17 @ 22:34:37
Postat av: Jenny

Men Thailand är väl inget u-land direkt? Visst kanske inte standarden är exakt vad vi är vana vid men ändå är ju Thailand väl utvecklat i exempelvis sjukvård, iallafal i städerna.

Lycka har inte bara med materiella ting och göra. Det finns människor med ofantliga rikedomar som är djupt olyckliga precis som det finns de som är "fattiga" som är lyckliga.

2008-01-17 @ 23:28:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen
RSS 0.91