The story of my life...

168397-1185
Intervju med mig i "Gefle Dagblad" mars 1995.

Okej, here we go again..! Eftersom min kamera är stendöd och jag därför ändå inte kan fota några nya fina bilder så passar det bra att jag fortsätter historien om mitt liv. Det passar dessutom perfekt nu då min sessa sover så sött.

Kommer du ihåg vad jag skrev om sist? Jag skrev om mitt jobb på Filmstaden uppe i Luleå där jag gick ifrån att jobba extre i biljettkassan till att bli biochef. När jag avslutade min berättelse då så skrev jag att jag skulle flytta till Gävle... Vi har med andra ord kommit fram till 1995!

Att jag skulle börja jobba som ny biochef för Filmstaden i Gävle i maj 1995 blev en jätte stor nyhet i Gävle. Det var en stor färgbild på mig på 1:a sidan i "Gefle Daglbad" och inne i tidningen var ovan intervju. Även "Arbetarbladet" hade detta som en stor nyhet. För mig var det överaskande hur stort detta var!

Det att det var just så "stort" att ha detta jobb i Gävle gjorde att jag fick göra så otroligt mycket mer än att bara vara biochef vilket var helt fantastiskt.! Men mer om det senare, nu ska jag ta det från början.

När jag flyttade till Gävle så hade jag bara varit där 1 gång tidigare för att se mig omkring och känna mig för om det är kunde vara en stad för mig?  Så jag kände med andra ord bara hon som haft mitt jobb tidigare (Maud), men i övrigt var allt nytt för mig och det kändes jätte spännande!

De första månaderna fick jag bo på hotell i närheten av Filmstaden något som självklart var oerhört bekvämt (slippa bädda sängen, alltid nya fräscha handdukar, stor frukostbuffé etc etc.) men det blev extremt tråkigt i längden. Så gissa om jag blev glad då jag en dag fick nycklarna till en helt FANTASTISK lägenhet i "Rosa Huset"!

Jo, det är faktiskt sant, huset var inte bara rosa, det hette dessutom "Rosa Huset"! :-) Det var ett äldre vackert hus och högst upp var min fantastiska lägenhet på ca 150 kvadrat med stora vackra rum och högt i tak och öppenspis och klädkammare och en liten trapp upp till en underbar takterrass där jag kunde sitta och sola mig.  (ååå vad det är synd att jag inte kan visa er bilder.) Jag trodde inte att det var sant att jag fick lägenheten (hyres.) men han som ägde huset såg det som en ÄRA att få hyra ut till den nya biochefen i stan :-)

Mitt jobb i Gävle var mycket mer krävande än i  Luleå vilket gjorde att det var en oerhört lärorik tid. Jag hade ansvaret för en mycket större biograf med högre omsättning och större personalgrupp. Snittåldern på personalen var dessutom betydligt högre än i Luleå vilket gjorde mitt arbete mer krävande och det passade mig perfekt. För jag trivs som bäst när jag hela tiden får utveckla mig själv i min roll.

Min tid i Gävle var som sagt fylld av så mycket annat än de dagliga rutinerna på kontoret på Filmstaden, bl.a. följande:

Jag pratade på radio i ett eget kort litet "program. Varje torsdag gick jag iväg till en lokalradio och berättade live om veckans alla filmpremiärer. Det var jätte kul! :-)  Jag skrev "Krönikor" i Gävles "Nöjesnytt" (ett gratismagasin) varje nummer. Jag hade en egen "kolumn" (precis som "Carrie" ;-) och där skrev jag huvudsakligen om filmens fantastiska värld. Jag var med och provsmakade bakelser inför Gävles 550-års jubiluem, m.m. , m.m, m.m,....

Och när jag genomförde en större omorganisering på Filmstaden så skapade det enorma rubriker. Det var på löpsedelarna, det var i tidningara och det var på lokal TV och radio.  Det var en tuff period eftersom mitt arbete var att "slimma driften"  vilket medförde att några fick gå ner på timmar, någon fick sluta och vissa fick nya arbetsuppgifter. Att förändra arbetsavtaler med människor är inte alltid en dans på rosor men eftersom syftet var att förbättra driftsresultatet på biografen så var det för allas bästa.  Jag lärde mig oerhört mycket på att genomföra något så stort och obekvämt.

Under hela min tid i Gävle - då jag föresten också fick helt fantastiska vänner!! - så var jag tjänstledig från mitt biochefsjobb uppe i Luleå. Så - efter 1 år skulle jag ta beslut på om jag skulle vända tillbaka? eller om jag skulle bli?

Där och då var min högsta önskan och mitt mål att börja jobba på Marknadsavdelningen på SF Bios huvudkontor i Stockholm men tyvärr var det ytterst sällsynt att det blev någon ledig tjänst där och just nu var det därför ingen öppning för mig. Och eftersom jag hade min pojkvän uppe i Luleå ( vi pendlade då jag bodde i Gävle ) så beslutade jag att flytta hem igen.

Jag hade precis varit uppe och  träffat min Luleå personal igen och jag och min pojkvän var på väg att flytta in i en underbar lägenhet i ett av Luleås finaste hus (vi hade TUR, en bekant av min mamma bodde där) då personalchefen på SF Bio ringer och berättar att jag nu kan få börja jobba på marknadsavdelningen i Stockholm om jag vill?

Då satt jag fortfarande kvar i Gävle och blev totalt förvirrad???!? Vad skulle jag göra nu? Fullfölja mina Luleå planer? eller "hoppa" och ta steget att flytta till Stockholm för mitt "drömjobb" innom företaget? 

Vad jag valde? DET mina kära bloggläsare ska jag berätta för en annan dag då jag fortsätter min historia.! :-)

Men en sak vill jag bara ha sagt, innan jag slutar detta inlägg ang. min erfarenhet från min tid i Gävle:

VÅGA flytta och upptäcka nya "världar"!!! Var inte rädd för att flytta till en stad där du inte känner någon för jag kan garantera dig att du snabbt finner nya vänner! Det är precis som att vara på semester själv, man tvingar sig själv att vara mer social då man är ensam! :-) Också är det ju så fantastiskt spännande att se nya delar av landet/världen!

To be continued....!

Kommentarer
Postat av: Madeleine Gbg

Yes, håller med dig i sista stycket. Gjorde själv denna "resa"(att flytta till en ort långt från familj och vänner) och jag ångrar inte en minut. Resultatet av den flytten är min sambo och min lilla tårtis!

Postat av: AnnaStina

Vad härligt att höra att du också gjort en sån resa! Livet är ju bara underbart för man anar ju inte vad som väntar bakom nästa hörn? så det är fullt av överaskningar :) Njut dagen söta du! *kram* :)

2007-09-21 @ 11:44:56
Postat av: Emilia

Det är så himla inspirerande att läsa om ditt liv. Tack för att du delar med dig av det i bloggen. Hehe det skulle bli en bra film av alla dina äventyr ;)

2007-09-21 @ 13:17:05
URL: http://emiliafashion.blogg.se
Postat av: Helena

Det är så härligt att läsa om din tid här i Gävle då jag själv bor här (mitt på stortorget ska sägas) =) Rosa Huset som du berättar om går jag förbi många gånger i veckan! Härligt!

2007-09-21 @ 13:25:41
Postat av: Sandy

Jag flyttar till Gävle om precis en månad och jag har aldrig varit i staden, bara åkt igenom. Det ska bli jättespännande och jag ser verkligen fram emot det!

2007-09-21 @ 14:32:48
URL: http://www.mittegetliv.blogg.se
Postat av: Linn

tror det blev stockholm ja, tycker mig minnas att du bott i stockholm ganska länge i din carrie lägenhet :)så det kanske stämmer. Spännande att höra fortsättningen :)

2007-09-21 @ 21:15:06
Postat av: Camlla

Gävle blev ju också min hemstad i några år, 1998--2002. Håller verkligen med dig om att det är lärorikt och nyttigt att bosätta sig i en ny stad under en period i livet. Anledningen till att jag flyttade hem var att i saknade närheten till familjen då Tilda kom in i vårt liv. Men jag minns hur jag ofta gick av bussen tidigare (jobbade i Furuviksparken) och promenerade runt i kvarteren för att lära mig vad gatorna heter.
Dessutom har jag min allra bästa vän i Gävle och henne och hennes familj besöker vi så ofta vi kan.
Kram till dig och ha en riktigt bra helg!

2007-09-21 @ 21:46:12
Postat av: Ewa

Hej Anna-Stina!
Mycket bra skrivet, speciellt det sista stycket. Håller med dig till hundra procent. När jag var klar med mina studier i Lund i våras blev jag erbjuden jobb på Google i Dublin. Tvekade i början över att flytta till Irland, ett land som jag aldrig varit i och som jag knappt ägnat en tanke åt förr. Idag är jag superglad över att jag valde att flytta hit och ångrar mig inte ett dugg. Har lärt känna massor av underbara människor och har ett superkul jobb men framför allt har jag lärt mig massor nytt om mig själv. Livet är just nu ett enda stort äventyr och jag njuter av varje sekund!
Tack för en superbra och fin blogg.
/Ewa

2007-09-21 @ 23:35:01
URL: http://theadventuresofewa.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen
RSS 0.91