Jag älskar bra kundservice!

168397-982
Intervju med mig i en bransch tidning här i Norge som heter "Textilforum" (i Sverige heter den "Habitat"). Sommaren 2006. Text rubriken är: "-Jag måler ikke suksess i omsetning eller fortjeneste. Min dröm er å vinne pris for beste sørvis, sier Anna-Stina Refstad"

Som ni som vet så är det få ting som gör mig upprörd eller arg men av dålig service blir jag GALEN!!!

Kunderservice är det jag brinner för i livet! När jag jobbade på SF Bio och fick erbjudande om att driva ett CRM (customer relationship management) prosjekt så var det det absolut bästa jobb jag kunde få! Jag fick göra en Kundklubb där vi skulle premiera de som var oss lojala och ge dem något tillbaka som TACK för att de valde oss framför andra. Och det är ju så det ska vara.! Är man "stammis" någonstans (på en restaurang, ett SPA, en butik, ett hotell... osv osv..) så SKA man självklart få fördelar andra inte får. !

Ett företag som verkligen har förstått det är SAS som har Euro Bonus systemet, ett annat är Scandic Hotels som har sin "Club" men tyvärr är det VÄLDIGT många som inte prioriterar att vårda sina kunder och det gör mig förundrad...

För kunder är varje service företags VIKTIGASTE & VÄRDEFULLASTE tillgång.! Utan oss skulle de inte finnas till och vi har en enorm MAKT som kund eftersom det är VI som väljer var vi önskar att lägga våra pengar. Vi kan få samma produkt på flera ställen så om vi inte blir SEDDA och får ett TREVLIGT VÄLKOMNANDE så är det bara för oss att säga "Bye, bye!" och gå till deras värsta konkurrent i stället.

Precis så där som i filmen "Pretty Woman",!! Kommer du ihåg den scenen? Den underbaraste film scenen EVER då hon går in i en butik och ser ut som att hon absolut inte under några omständigheter kan shoppa där. Blir "utvisad" av personalen. Och sedan går tillbaka looking FAB!!!! med typ 150 shoppingpåsar och bara säger "sorry...!" Åååå, den scenen är LOVELY och så borde fler reagera oftare! för man ska våga säga ifrån när man inte blir bra behandlad.!

Jag skulle kunna skriva en hel bok om det här (och det kommer jag nog att göra en dag...) men orsaken till att jag gick igång på detta just nu är följande...

Jag och min sessa mötte upp Josefine & Elian på "Pasta Basta" i Bogstadveien idag. Det första jag möts av är en personal som säger till mig "Inga vagnar här uppe!!" Ehh... hej på dig också tänker jag. Så kul att vi kom till just er restaurang idag.!

För att göra en lång historia kort så gör hon 2 STORA FEL.
1. jag säger att jag har flyttat på en stol som stod där jag nu tänkte ställa min vagn i stället så att den inte skulle vara ivägen. Då säger hon "Nej, där har det inte stått någon stol!" ??? Regel nr. 1: KUNDEN HAR ALLTID RÄTT. Personalen ska ALDRIG säga till en kund att det kunden säger inte stämmer. För det stämmer!

2. Hon ger oss ingen lösning på problemet. Föreslår inget annat ställe vi kan sitta på. Hon blir bara surare och surare över att vi är där med våra vagnar. Regel nr.2: Se ALLTID till att kunden lämnar butiken/restaurangen etc NÖJD.! För en nöjd kund kommer tillbaka, det gör inte en missnöjd.

Vi gick raka vägen med våra pengar till "Odeon" där vi VET att vi får super service och jag kan garantera er att det dröjer till jag besöker "Pasta Basta" igen. Synd, för de har god mat där.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag jobbar i en spelbutik där vi har som service att kunderna kan boka andelar på trav och då betala i förväg för att sedan hämta dom. Vissa försöker lura till sig gratis andelar genom att säga att dom visst har betalat men att vi inte antecknat detta och det händer gång på gång. Så i vissa fall har kunden inte alltid rätt.. Ville också säga att jag gillar din blogg :) Den är på härlig!

2007-08-30 @ 20:49:08
Postat av: AnnaStina

Sofia-
Vad roligt att du gillar min blogg, TACK!! :) Det är knepigt när kunder försöker luras.. I min butik var det kunder som kom tillbaka med plagg på måndagen som vi med EGNA ÖGON sett att de haft på sig på lördagen.. Så självklart är det ju så att det finns ingen regel utan undantag! :-) På tal om spel.. jag tycker det är så kul med "Triss lotter" så nu när jag är i Sverige ska jag passa på att köpa! Drömmer om att stå där i TV4 och skrapa.. ;-) Trevlig helg! Kram! :-)

2007-08-30 @ 21:26:35
Postat av: Jojjo

Jag har jobbat med serbive yrken hela mitt liv, och jag blir GALEN på dålig service!!! det är som om folk inte förstår hur jäkla viktigt det faktiskt är, och jobbar man i den branschen så får man helt enkelt lägga dåliga dagar på hyllan och sätta på sig en mask! Ni gjorde helt rätt i att gå.
Jag han slutat shoppa i butiker vars sortiment jag egentligen är stormförtjust i, bara för att personalen varit otrevlig!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback


Bloggtoppen
RSS 0.91